پروپوزال بررسی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی(MBCT) بر تاب آوری، راهبردهای مقابله با استرس مادران

دسته بندي : مباحث رشته ها » پروپزال
پروپوزال بررسی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی(MBCT) بر تاب آوری، راهبردهای مقابله با استرس مادران کودکان بیش فعال
دارای 29 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

عنوان پروپوزال: بررسی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی(MBCT) بر تاب آوری، راهبردهای مقابله با استرس مادران کودکان بیش فعال

تعداد صفحه: 29 صفحه
فونت: B ZAR
فاصله سطرها: 1.15
منابع فارسی و لاتین: دارد
پرسشنامه و ضمائم: دارد
بندهای پروپوزال: عنوان، مقدمه، بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف پژوهش (هدف اصلی، اهداف جزئی)، فرضیه های پژوهش، تعریف مفاهیم پژوهش (تعریف مفهومی، تعریف عملیاتی)، روش تحقیق، طرح پژوهش، ابزار اندازه گیری، روش تجزيه و تحليل داده ها و...

1-    بيان مسأله ( تشريح ابعاد ، حدود مسأله ، معرفي دقيق مسأله ، بيان جنبه‌هاي مجهول و مبهم و متغيرهاي مربوط به پرسش‌هاي تحقيق ، منظور تحقيق، حداقل یک صفحه با ذکر منبع¬ معتبر علمی)
اختلال بیش فعالی/نقص توجه (ADHD)، اختلالی است که در آن پر تحرکی، بی توجهی و رفتار ناگهانی، بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد و 3 تا 5 درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند. اغلب این کودکان دارای مشکلاتی در قلمرو توجه هستند و ویژگی دیگر این کودکان ناتوانی در مهار رفتارهای تکانشی است (سادوک و سادوک ، 2007؛ واینر ، 2004).
در این اختلال تعاملات کودک-والد به طور وسیعی تحت تاثیر نشانگان کودک مبتلا به ADHD می باشد. این کودکان اغلب در برابر درخواست های والدین نافرمان تر هستند و در شروع و دنبال کردن فعالیت ها شکست می خورند و زود دست می کشند و نسبت به کودکان غیر بیمار بیشتر از آنها تقاضا می شود تا توجه کنند. چنین رفتارهای برای والدین و مراقبان استرس ایجاد می کند (بروک لی، دیوپال و ماری ، 1990).
مطالعات انجام شده حاکی از این است که اثرات منفی داشتن کودک دارای مشکل موجب ایجاد تنش و فشار در اعضای خانواده خصوصا مادر می شود(تاجری و بحیرایی، 1387)؛ چرا که مادر اولین شخصی است که به طور مستقیم با کودک ارتباط برقرار می کند. احساساتی مثل گناه، تقصیر و ناکامی و محرومیت ناشی از عادی نبودن کودک می تواند سبب گوشه گیری مادر و عدم علاقه به برقراری رابطه با محیط و همچنین پایین آمدن عزت نفس و احساس خود کم بینی و بی ارزشی و غم و اندوه در مادر شود که پیامد آن عزت نفس پایین، بروز افسردگی و به خطر افتادن سلامت روانی مادر است(نریمانی، آقا محمدیان، و رجبی، 1386). وجود کودک دارای مشکل، سازش یافتگی و سلامت جسمی و روانی مادر را تهدید می کند و غالبا تاثیر منفی بر وی می گذارد(سالوویتا، لاتالینا، لیونونین ، 2003؛ گوپتا و سینگل ، 2004).
پژوهشگران بر این باورند که عوامل تعدیل کننده ای میان فشارهای روانی والدین و اختلال در کودک، وجود دارد. وجود برخی ویژگیها می تواند توان مقاومت درونی، در برابر فشارهای روانی را در والدین افزایش دهد و از بروز پیامدهای آن و بیماری جلوگیری کند (فیض، طاهر نشاط دوست و نائلی، 1380). برای نمونه، یکی از عواملی که می توند کارکردهای روانی اعضای خانواده در قالب تفکر، خلق و رفتار را بهبود دهد و توان مقابله با مشکلات هیجانی و روان شناختی را افزایش دهد، تاب آوری  می باشد(میکائیلی، گنجی و طالبی جویباری، 1391). تاب آوری یکی از مفاهیم و سازه های بهنجار مورد توجه و مطالعات روان شناسی مثبت نگر است و به فرایند پویای انطباق مثبت با تجربه های تلخ و ناگوار اطلاق می شود (لاتار  و چیچتی ، 2000؛ مستن ، 2001) و فراتر از جان سالم به در بردن از استرس و ناملایمات زندگی است (بونانو ، 2004).

دسته بندی: مباحث رشته ها » پروپزال

تعداد مشاهده: 6254 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 29

حجم فایل:38 کیلوبایت

 قیمت: 67,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    پروپوزال بررسی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی(MBCT) بر تاب آوری، راهبردهای مقابله با استرس مادران کودکان بیش فعال
    دارای 29 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.