تفسير روان شناختي نقاشي هاي اطفال 7 تا 9 ساله كرج در ارتباطات خانوادگي

دسته بندي : مباحث رشته ها » مشاوره و روانشناسی
عنوان                                                       صفحه
فصل اول :     1-مقدمه                                 2
(كليات)    2-بيان مسئله                                 4
        3-تاريخچه و سابقه موضوع                         5
        4-اهميت و ضرورت موضوع تحقيق                     16
        5-اهداف تحقيق                             18
        6-چهارچوب نظري تحقيق                         20
        7-مدل تحليلي تحقيق                             23
        8-فرضيه هاي تحقيق                            24
9-روش تحقيق                                 27
10-قلمرو مكاني تحقيق                             27
11-قلمرو زماني تحقيق                             27
12-روش نمونه گيري                             27
13-ابزارهاي گردآوري داده ها                         27
14-روش تجزيه و تحليل                         27

فصل دوم :     اطلاعاتي در خصوص پيشينة موضوع و تحقيقات انجام شده         28
(مروري بر ادبيات موضوع)

فصل سوم :     آشنايي با قلمرو مكاني تحقيق                         43
(قلمروي مكاني تحقيق)

فصل چهارم :     آشنايي با روش تحقيق در اين پايان نامه                     45
(روش تحقيق)

فصل پنجم :     تجزيه و تحليل يافته هاي تحقيق                         49
(تجزيه و تحليل)

فصل ششم :     خلاصه تحقيق ، پيشنهادها و پيوستها                      65
 ..........................................................................................
خلاصه :
در بين تست هاي متداول شخصيت كه معمولاً در مراكز روانشناختي ، روانپزشكي به كار بسته مي‌شوند تست ترسيم خانواده از جايگاه خاصي برخوردار است .

3 دليل براي اين اهميت وجود دارد : نخست آنكه اجراي آن سريع و آسان است ، دوم آنكه ، به منزله شيوة بيان خيالپردازي و خلاقيت كودك ، بهتر از هر تست ديگر مي توان محتواي عميق شخصيت را ، كه بر اساس وارسي مستقيم دست يافتني نيست ، منعكس كند و سوم بدليل اينكه اغلب اختلالات روانشناختي سازشي تابع تعارض هاي رواني كودكانه اند (تعارض هاي ناشي از رقابت برادرانه و تعارض هاي اديپي) ، شيوه اي كه يك كودك بر اساس آن خود را در قلب خانوادة منتخب قرار مي دهد ، ما را به عمق مسائل و مشكلات وي هدايت مي كند (كرمن-1381)

تحقيقات قبلي تا حد زيادي مؤيد فرافكني كودك در تست ترسيم خانواده است كه البته با بررسي محتوا مي توان به كشف و تحليل آنچه در ذهن كودك است نائل آمد .

در اين تحقيق سعي شده است كه بار ديگر به بررسي ارزش تشخيصي اين آزمون پرداخته شود و آن را در يك نمونه اي از يك جامعه اجرا و با مصاحبه اي كه با كودك و خانواده اش صورت پذيرفته مقايسه نمود .

يافته هاي اين پژوهش در اكثر فرضيات مؤيد اين است كه تا حد زيادي مي توان بر اين تستها اعتبار كرد علي الخصوص به ارزنده سازي و نا ارزنده سازي افراد در اين تست بايد توجه نمود . ولي در خصوص ترغيب ترسيم و اهميت اين ترتيب بايد گفت عوامل مختلف مي تواند اين حالات را تغيير دهد كه بايد در ضمن درك دلايل آن به قضاوت پرداخت .

 در ضمن اينكه مي توان تا حدي بر اين نقاشي ها اعتبار كرد ولي از اين آزمون مي توان بعنوان ابزاري باليني براي تسهيل گفتگو با فرد استفاده كرد و لذا انجام آزمون فرافكني مي تواند در يك مصاحبة باليني اوليه به «شكستن يخ» رابطه كمك كند ، و چارچوب مناسبي براي انجام گفتگوي اوليه فراهم آورد .
 

دسته بندی: مباحث رشته ها » مشاوره و روانشناسی

تعداد مشاهده: 8466 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: 7000

حجم فایل:123 کیلوبایت

 قیمت: 36,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    یک فایل زیپ شده