حضور دام در جنگل ها و طرح خروج دام

دسته بندي : مباحث رشته ها » کشاورزی و زراعت
 این فایل که به بررسی حضور دام در جنگل ها و طرح خروج دام می پردازد در فرمت word قابل ویرایش و در 100 صفحه می باشد.

بخشی از محتوای فایل دانلودی ::
 جنگل از مواهب و نعمات خدادادی است. در قرآن در سوره انفال کاملاً به ارزش جنگل و معدن و دریا و کوه و دشت و منابع طبیعی (ملّی) اشاره شده و نحوه برخورد با آن نیز آمده است.
 طبق تحقیقات درختان و درختچه ها در دوران های اوّلیه شکل گیری زمین آنچنان بالا بوده که دوران مستقل و طولانی به نام دوران درخت و جنگل ژوراسیک ثابت شده است که در اثر تغییرات طبیعی میلیاردها میلیارد درخت در میلیون ها هکتار جنگل در طول زمان نابود و در بستر دریاها و رودخانه انباشته و در اثر رسوبات گلی در اثر فشار زمین به زغال و کُک تبدیل شده اند که امروزه از معادن مختلف در جهان این منبع عظیم سوخت استخراج می گردد.
 جنگل منافع زیادی از جمله : جذب دی اکسید کربن و گازهای زیان آور و تولید اکسیژن و طراوت هوا را بعهده دارد.
 جنگل باعث تعادل اکوسیستم جانوری و گیاهی و نیز تعدیل و جریان های منظم بادهای موسمی و دائمی در روی کره زمیت است.
 جنگل و درخت منبع سرشار غذایی و تغذیه ای انسان و دام و حشرات و جانوران و محل زندگی میلیونها موجود زنده است که آنها هم در ادامه زندگی حشرات و حیوانات و گلها و چرخه مواد دیگر سیستم هستند و همه ی این پیچیدگی ها به خاطر استفاده انسانی است.
 جنگل علاوه بر تنظیم و تهویه کره خاکی و تأمین مواد غذایی میلیونها جانور و تعادل بادها و دما و حاصلخیزی خاک ها و جریان آرام و قدیمی رودخانه هاست، بلکه باعث ایجاد اقلیم های متفاوت و فرهنگ های متفاوت و هزاران عادت و آداب و رسوم و فرهنگ و گویش و اعتقاد و نگرش و گرایش ها در انسانها شده و می شود.
 اما با وجود این همه نعمت و موهبت جنگل آسیب ها و امراض و مشکلاتی هم دارد که بی توجهی به آنها صدمات جبران ناپذیری به انسانها و هستی در کره زمین می زند.
دام علیرغم سابقه ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در اشتراک با زندگی انسانها در کشفیات مصر و اروپا و نیز سابقه ۸۰۰۰ ساله در ایران در تپه های لرستان و استفاده های گوناگون انسان از دام مثل باربری، سواری، بارکشی، مسابقه، پیک و استفاده از گوشت و پوست و مو و نیز مواد لبنی و غیره اگر نتوانیم در حفظ و نگهداری دام به صورت بی رویه جنگل و مراتع را مورد هجوم قرار دهیم تا چند سال دیگر آماری از جنگل در جهان وجود نخواهد داشت.
 دام ها از ۲ راه به محیط زیست و جنگل اثر منفی می گذارد :
 ۱ ) مستقیم     ۲ ) غیرمستقیم
 در روش اول ) حیوان با خوردن سرشاخه ها و برگ ها و در کنار آن انسانها قطع درختان و ساختن خانه و انبار و …. مستقیم جنگل را نابود می کند.
 در روش دوم ) چرای بی رویه باعث نابودی دانه ها، کاهش توسعه و رشد جنگل و افزایش دما و نیز محدود شدن جنگل و ایجاد سیلاب های خطرناک و تغییر جهت رودخانه ها و …. می شود که باعث نابودی جنگل ها و مراتع می گردد.
 در ایران تا اواخر دوره پادشاهی قاجار هیچ اقدامی در جهت حفظ و نگهداری جنگل و مرتع صورت نگرفته است و مردم و دام ها و گله ها و کوچ نشینان و عشایر هر کدام به نوبه خود در قسمت هایی که به صورت تاریخی از آن خود می دانستند مراتع و جنگل ها را مورد چرا و تخریب قرار می دادند.
 آق قویونلوها و قراقویونلوها در قرن هفتم هجری و شمسی اقوامی بودند که در شمال غربی و شمال شرقی ایران زندگی می کردند که حتی به ظاهر قدرت زیاد نظامی و اقتصادی در قرن هفتم سردارانی از آنها به حکومت رسیده اند. که قرامحمد و قرایوسف از قراقویونلو و اوزون حسن از آق قویونلوها می باشد. وجه تسمیه نام این قبایل معروف به سبب داشتن گوسفند سیاه و سفید بوده است.
 در سال ۱۲۴۹ در مجلس شورای ملی قوانین فلاحت تصویب و اداره فلاحت در بخش هایی از ایران مستقر شد و در سال ۱۳۰۴ رضاشاه قانون کامل تری با جدّیت در شمال ایران و جلگه زاگرس را پی گرفت و در سالهای ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۵ سازمان منابع طبیعی و جنگل ها به جای اداره فلاحت قرار گرفت و تا انقلاب سازمان جنگل ها و جنگلبانی مستقل اما تحت نظایر اداره محیط زیست فعالیت داشت در بعد از انقلاب این دوایر گسترده شرح وظایف آنها مفصل تر شده است. در این کوتاه و مختصر به بررسی حضور دام و تخریب جنگل می پردازیم.

فهرست مطالب
فصل اول : ۱
مقدمه ۲
بیان مساله ۴
اهمیت مساله ۴
اهداف تحقیق ۵
فصل دوم : ۶
سیستم جنگلبانی و تاریخچه ۷
تاریخچه مدیریت جنگل های شمال ۱۲
تشکیل بنگاه جنگل ۳۲
تشکیل سازمان جنگلبانی ۳۶
تشکیل وزارت منابع طبیعی ۳۸
الحاق سازمان به وزارت جهاد سازندگی ۴۱
تشکیل جهاد کشاورزی و موقعیت منابع طبیعی و جنگل ها ۴۲
فصل سوم : ۴۶
آسیب شناسی طرح خروج دام از جنگل های شمال ۴۷
ضرورت اجرای طرح خروج دام از جنگل ۶۲
حضور دام و معضل بزرگ در جنگل ۷۶
حضور دام ۸۱
تاریخچه دامداری ۸۴
تاریخچه دامداری در ایران ۸۶
مشکل حضور دام ۸۸
دام و انواع خطرات و آسیب ها به محیط زیست ۸۹
حضور دام در دامداریهای صنعتی ۹۱
فصل چهارم : ۹۲
راهکارها و راه حل های اجرائی ۹۳
خلاصه ۹۶
منافع جنگل ۹۷
دام ۹۸
منابع و مآخذ ۱۰۰

دسته بندی: مباحث رشته ها » کشاورزی و زراعت

تعداد مشاهده: 9203 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 100

حجم فایل:81 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    این فایل که به بررسی حضور دام در جنگل ها و طرح خروج دام می پردازد در فرمت word قابل ویرایش و در 100 صفحه می باشد.