تحقیق و پژوهش زن در اسلام و نقش حجاب در وارستگی و آزادی زن

دسته بندي : مباحث رشته ها » معارف اسلامی
دانلود فایل تحقیق و پژوهش زن در اسلام و نقش حجاب در وارستگی و آزادی زن
در قالب فایل docx و مشتکل از 50 اسلاید قابل ویرایش

بخشی از محتوا ::
 مقدمه،زن در اسلام و نقش حجاب در وارستگی و آزادی زن ،نقش حجاب در استحکام خانواده و تربیت فرزندان,حجاب,حجاب زن,نقش حجاب در خانواده,اصول و نقش حیا و حجاب در تربیت فرزندان در خانواده,حیا,حجاب,پوشش,حجاب زن،حجاب و حیا،زن در اسلام،اهمیت حجاب برای زنان و منابع می باشد. همچنین عناوین زیر بررسی گردیده اند:

 فهرست

مقدمه 4

زن و دخالت در امور سياسى. 6

1ـ طرح اصل مساله و ترسيم مرزهاى بحث: 7

2ـ شيوه بحث: 8

3ـ شرط فقاهت و افتا: 10

ادله موافقين: 12

1ـ بيعت زنان با پيامبر اسلام: 12

2ـ بيعت زنان با اميرالمومنين(ع. 14

3ـ داستان ملكه بلقيس در قرآن: 14

4ـ سيره حضرت زهرا(س) و حضرت زينب(س: 15

2ـ سيره پيامبر اكرم(ص) و ساير مسلمانان. 18

حجاب.. 19

نقش پدر و مادر در تربیت فرزند 19

ابعاد مختلف تربیت.. 22

تربیت جسمانی. 22

تربیت دینی واخلاقی. 23

تربیت عاطفی. 27

تربیت جنسی. 28

تاثیر خانواده بر حجاب فرزندان. 31

نقش خانواده حجاب و عفاف در خانواده 32

راهکارهایی برای فرهنگ سازی عفاف و حجاب در جامعه 34

آثار حجاب وعفاف.. 35

آثار فردی حجاب.. 35

توفیق معنوی. 35

حفظ کرامت وشخصیت والای زن. 35

پاسداری از امنیت زن. 36

آثار حجاب در خانواده 36

آثار اجتماعی حجاب.. 36

کاهش مفاسد 36

مبارزه با تهاجم فرهنگی. 36

توسعه فرهنگ حجاب در جامعه 44

نقش الگوي خانواده 46

منابع: 53

مقدمه

 کوچک ترین واحد اجتماع و مؤثرترین آن، خانواده است. جامعه ای که بر اساس تعامل و تفاهم ایجاد می شود، هدف ها و دغدغه های مشترک دارد. سلیقه های گوناگون یا تفاوت های فردی و جنسیتی، زمینه برخوردها و واکنش های منفی را فراهم می سازد، ولی از خانواده می توان با عنوان مقدس «ناموس شخصی» یاد کرد.

 خانواده  مهم ‌ترین رکن ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است وباور به عفت دینی و حجاب اسلامی باید از درون خانواده و از سوی اعضای آن به نسل آینده آموزش داده شود. نقش خانواده در قالب پرورش مبانی دینی و تحکیم آن در فرزندان می تواند عاملی اساسی در توسعه فرهنگ پوشش در جامعه  باشد. دراین نوشتار به آسیب شناسی نحوه پوشش وحجاب در روابط خانواده می پردازیم.دراین تحقیق برخی از وظایف مهم مادر و پدر در این زمان با توجه به آیات و روایات و یافته های علمی بیان شده است.اینپژوهش نیزبه بررسی وبیان نقش مهم مادر درتربیت فرزند دردوران بارداری می پردازد، زیرا فرزند انسان هرچند آدمی زاده متولد می شود، اما انساننیست. تنها به واسطه ی تربیت است که خواهد توانست استعدادهای بالقوه ی وجودش را به فعلیت برساند و در مسیر رشد و تکامل گام بردارد.

لازم به يادآورى است كه هر چند در پرتو انقلاب اسلامى و افكار بلند قائد عظيم الشان آن, زمينه حضور و مشاركت بانوان در فعاليتهاى اجتماعى و سياسى فراهم گشته است, ولى در عين حال اين حضور عينى و عملى, ما را از بحثهاى نظرى و تئوريك پيرامون اين موضوع بى نياز نمى سازد, بخصوص كه طرح اين گونه مباحث در رفع ابهاماتى كه احيانا وجود دارد, و يا شبهاتى كه گاه مطرح مى گردد, مى تواند مفيد و موثر باشد.موضوع نقش بانوان در ساختار سياسى جامعه و شعاع دخالت و تاثير آنان در اداره اجتماع, از جمله مسايلى است كه در دهه هاى اخير مورد توجه خاص نويسندگان و محققان اسلامى قرار گرفته است, و عده اى در موافقت, با ورود زنان به صحنه سياست و عده اى ديگر در ضرورت كناره گيرى آنها, قلم زده اند. براى دستيابى به يك برداشت صحيح و مستند از متون اسلامى, بايد ادله هر دو طرف را نقل و سپس مورد ارزيابى قرار دهيم تا در پايان به جمع بندى آن بپردازيم. البته بوده و هستند كسانى كه به جاى ورود در بحثهاى عميق علمى, و به جاى تحمل سختى كاوشهاى منطقى و مستدل, تنها به ((نفى)) و ((انكار)) بسنده مى كنند و در نهايت به حربه ((تكفير)) و اتهام ((بدعت)) متوسل مى شوند, و فضا را براى طرح مباحثات علمى آلوده مى سازند.
دسته بندی: مباحث رشته ها » معارف اسلامی

تعداد مشاهده: 9491 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:134 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل