مقاله و برسی پلاسما

دسته بندي : مباحث رشته ها » مقاله و تحقیق

دانلود ورد با موضوع مقاله و برسی پلاسما دارای 13 صفحه و با فرمت .doc و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

 

تعداد صفحه : 13 صفحه
فرمت فایل: ورد .doc و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس

 

قسمتی از متن نمونه:


فهرست:
پلاسما چیست؟
آشنایی با پلاسما
پروژه مطالعاتي فيزيك معاصر
ساختار پلاسما
انواع پلاسما
کاربرد پلاسمای یونسفر
چهارمین حالت ماده کدام است؟
فشردگی پلاسما در فضا
آینه‌های مغناطیسی


پلاسما چیست؟
پلاسما حالت چهارم ماده پس از حالت هاي جامد، مايع و گاز است.
پلاسما يك گاز يوني شده ي بسيار سوزان است، گازي چنان سوزان كه برخوردهاي شديد گرمايي، همه يا بسياري از اتم هاي آن را به يون هاي مثبت و الكترون ها تجزيه كرده است.
پلاسما در واقع همان آتش خالص است زيرا بخشي از يك شعله ي عادي پلاسما و بخش ديگر آن گاز سوزان است.
بيش تر مواد در جهان به صورت پلاسما هستند.
خورشيد و همه ي ستارگان كرات عظيمي از پلاسما هستند در حدود 99% جرم كل جهان در اين كرات پلاسمايي قرار دارد.
صاعقه، آتش سنت المو ، شفق شمالي و يونوسفر خود نوعي پلاسما هستند.
گاز داخل لوله هاي مهتابي و تابلوهاي نئوني پلاسما است، قوس درخشان دستگاه جوش الكتريكي پلاسما است، آتش خروجي از موشك پلاسما است و كره ي آتشين بمب هسته اي نيز پلاسما است.
پلاسما شامل مخلوطي از يون هاي مثبت، الكترون ها و اتم هاي خنثي است.
ميزان يون شدگي يك گاز به دما بستگي دارد: اگر دما كم باشد، پلاسما شامل تعداد نسبتا  زيادي اتم خنثي است و اگر دما زياد باشد تقريبا تمامي اتم ها به صورت يون در مي آيند.
گاز معمولي نيز مقداري يون و الكترون دارد اما نه به اندازه اي كه آن را به پلاسما تبديل كند. اگر گازي را تا دماهاي زيادتر و زيادتر گرم كنيم آن گاز به تدريج به پلاسما تبديل مي گردد.
آشنایی با پلاسما
ما روي جزيره‌اي از مواد معمولي زندگي مي‌كنيم. جايي‌كه حالت‌هاي مختلف ماده در آن، عبارتند از جامد، مايع و گاز. ما يادگرفته‌ايم كه با استفاده از شكل‌هاي شناخته‌شده ماده كاركنيم، بازي‌كنيم و استراحت‌كنيم. آقاي ويليام كروكس، فيزيكدان انگليسي، در سال 1879 ميلادي چهارمين حالت ماده را نيز معرفي نمود.
 
پروژه مطالعاتي فيزيك معاصر
چگالي و دماي پلاسما در محدوده‌اي از نسبتا سرد و رقيق ( مانند شفق ) تا خيلي داغ و متراكم ( نظير هسته يك ستاره ). از لحاظ الكتريكي همه شكل‌هاي متداول يك ماده يعني جامد، مايع و گاز خنثي هستند و خيلي سرد يا چگالتر از آنكه به حالت پلاسما درآيند.
واژه پلاسما اولين بار توسط دكتر ايروينگ لانگ‌ماير فيزيك‌شيميدان امريكايي در سال 1929 ميلادي به گازهاي يونيزه‌شده اتلاق‌شد.
در این شكل شما چهار حالت H2O را مشاهده مي‌فرماييد. در تصوير سمت چپ يعني حالت جامد، دماي تركيب كمتر از صفر درجه سلسيوس است و مولكول‌هايش در آرايش شبكه‌اي در جايشان مستقر مي‌شوند.
در تصوير دوم حالت مايع را با گرمايي بين صفر تا 100 درجه سلسيوس، مشاهده مي‌فرماييد. مولكولها در این‌حالت آزادانه حركت مي‌كنند.
در تصوير سوم، حالت گازي آب يا همان بخار آب با دماي بيش‌از 100درجه سلسيوس، مولكولهايي دارد كه همه فضاي ظرف را مي‌تواند اشغال نمايد.
اما در شكل چهارم، پلاسما يا گاز يونيزه‌شده كه شامل دو يون H+ و دو الكترون با بار منفي‌است، دمايي بيش‌از يكصدهزار درجه سلسيوس دارد . جريان الكتريكي بيش‌از ده‌الكترون‌‌ولت را پديد مي‌آورد. يون‌ها و الكترون‌ها به‌صورتي كاملاً آزادانه در فضايي بزرگ پراكنده مي‌شود.

دسته بندی: مباحث رشته ها » مقاله و تحقیق

تعداد مشاهده: 3761 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 13

حجم فایل:216 کیلوبایت

 قیمت: 54,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود ورد با موضوع مقاله و برسی پلاسما دارای 13 صفحه و با فرمت .doc و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد

    تعداد صفحه : 13 صفحه

    فرمت فایل: ورد .doc و قابل ویرایش

    آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس